bubbles-najaar2021.reismee.nl

Op weg naar huis

Woensdag 17 november 2021: Gisteren nog wat boodschappen gedaan. Op een terras gezellig praatje gemaakt met een Noors stel dat de winter doorbrengt in een appartement in de buurt. Onze tolregistratie voor elektronische tol is verlopen, dus opnieuw geregistreerd, je weet maar nooit of het nodig is en een boete kost heel wat meer dan registratie. Vanmorgen op tijd opgestaan want het is helaas tijd om te vertrekken. Om half negen zijn we startklaar en hebben afscheid genomen van mede Nederlanders uit Lage Zwaluwe. We hadden hen al ontmoet op de camping in Albufeira en weer op deze camperplaats. We kwamen elkaar ook regelmatig tegen op onze dagelijkse fietstochten. Zij blijven voorlopig in Zuid Europa, het is hun eerste camperreis.

We tanken nog diesel in Tavira en dan beginnen we aan de reis naar het noorden. We blijven nog even in Portugal, rijden de IC27 en vervolgens de IP2 in Oost Portugal naar het noorden. Het is een overwegend goede weg door een zeer afwisselend landschap. Eerst een droog en dor heuvel landschap, het stuwmeer bij Foz de Odeleite heeft een erg lage waterstand.

Op sommige stukken staan veel olijfbomen, soms heel veel druiven, maar meer noordelijk ook weilanden en veeteelt, soms veel schapen. Opmerkelijk: we zien meermaals pasgeboren lammetjes in november.

We zien ook een aantal dorpen met een oude burcht en natuurlijk kerken.

Op de grote vuilnisbelt van Beja verblijven honderden ooievaars, blijkbaar genoeg voedsel voor deze dieren. Ten noorden van Beja wordt het landschap groener: er groeit gras en hier en daar zijn ook akkers waarop iets groens groeit. Het heeft hier vast recent geregend.

Rond de middag zijn we bij Evora en willen we wel wat koffie eneen broodje. In een van de buitenwijken zien we een cafetaria/snackbar. Er is ruime parkeergelegenheid. Bubbles maakt een wandelingetje en daarna gaan we naar het snackcafe. Het is een leuk zaakje en het is er best druk, voornamelijk scholieren. We eten een (reuze)tostie voor twee met koffie en kunnen er weer even tegen.

Bij Estremoz staat de poort van Evora, een mooie oude toegangspoort.

In de buurt van Portalegre staan veel kurkeikenbossen, op de stammen staat het jaartal wanneer de schors voor het laatst van de stam is gehaald.

Er zijn in deze regio niet veel campings en nog minder campings die nog open zijn.

We gaan naar Quinta de Pomarinho, een kleine camping 11 km voor Castelo de Vide. De camping ligt in de natuur, heeft grote plaatsen en de eigenaren zijn 2 nederlanders.

We mogen een mooie plek uitzoeken. Er staan nog ong. 15 medekampeerders, Duitsers, Zwitsers en Portugezen. Wij zijn de enige Nederlanders. Er stond al heel de dag een koude wind, later op de avond gaat het steeds harder waaien met af en toe harde windvlagen. TV kijken is er niet bij, de satelliet schotel waait steeds uit positie.

Donderdag 18 november 2021:Het was doodstil vannacht, en behoorlijk fris ook. Na het ontbijt zijn we weer vertrokken, verder naar het Noorden om bij Vilar Formoso Spanje in te rijden. Er is weinig verkeer op de lokale wegen. We rijden weer door een zeer afwisselend landschap. Eerst een landschap bestaande uit veel grote keien en rotsblokken, een gedeelte van de route slingert door een bergachtig landschap. Het grootste deel rijden we tolweg.

We zien heel veel grote roofvogels, maar ook weer pasgeboren lammetjes, veel runderen en soms grote kuddes schapen. Volgens de Zwitser op de camping heeft het enkele weken geleden flink geregend en begon toen vanalles te groeien zodat het landschap weer groen werd en dat is ook te zien onderweg. In de meeste riviertjes en sloten stroomt hier water. Ook de herfst is hier in noord Portugal duidelijk aanwezig; de bladeren van de loofbomen hebben inmiddels hele mooie kleuren. We passeren een paar mooie oude dorpjes.

In de buurt van Fundao zien we een grote kolonie ooievaars , ze hebben heel veel nesten in bomen.

Vanuit Portugal Spanje inrijden is geen probleem, er is geen enkele grenscontrole. Doordat we een andere tijdzone inrijden is het wel gelijk een uur later. Het landschap wordt vlakker en we zien weer akkerbouw en soms veeteelt.

We rijden naar Hotel en camping Regio in Salamanca. Een saaie maar degelijke overnachtinsplek waar we nog even in het zonnetje konden zitten. Vandaag toch weer 350 km gereden. Inmiddels is het buiten afgekoeld tot 6 graden.

Nellie

Goede reis terug naar Nederland

Marlies

Goede thuisreis. Leuke reisverhalen weer.

Albert en Hilde

Voorspoedige reis naar het mooie Bergen op Zoom!
Leuk en informatief, jullie verhalen.
Tot gauw!

Godelive

Goeie en veilige reis terug naar huis! ?

Nel

Veilige reis terug we hebben weer genoten van jullie verhalen en mooie foto's

Bart Schellius

Ik heb weer genoten van jullie leuke verslagen en geweldige foto's.
Wacht in spanning af op de volgende reis, maar eerst maar eens gezellig komen tennissen.
We zien elkaar spoedig!
Groetjes en een fijn weekend.

Wim

Goede reis naar huis. En bedankt voor de verhalen.