bubbles-najaar2021.reismee.nl

Tussenstop in Tordesillas

Zaterdag 20 november 2021:Gister morgen was het erg koud, geen idee of het in de nacht gevroren had. We zijn na het ontbijt weer op weg gegaan naar de volgende stop. Onderweg bij een Lidl boodschappen gedaan, ons brood was op. Op ons gemak naar het ong. 100 km noordelijker gelegen Tordesillas gereden. Weinig verkeer op de weg door het uitgestrekte overwegend vlakke landbouwgebied. De camping in Tordesillas ligt dicht bij de autoweg en bijna in het dorpscentrum. In de zomer vast een hele mooie camping, nu een beetje kaal en verlaten, maar met prachtig verwarmd sanitair. We schrijven ons in, kiezen een staanplaats, eten een broodje en wandelen over een mooie oude brug naar het centrum. Tordesillas is een heel oud stadje, met veel smalle straatjes en oude, soms verwaarloosde gebouwen. “De stad is onder andere bekend door het Verdrag van Tordesillas van 7 juni 1494, dat de opdeling van toen bekende niet-Europese wereld tussen Castilië en Portugal, die de eerste ontdekkingsreizen organiseerden, regelde”.We lopen door de straatjes en bekijken wat gebouwen aan de buitenkant, bijna alles is gesloten en sommige gebouwen zijn in zo’n slechte staat dat ze ws. nooit meer open gaan. Er is ook veel opgeknapt en nieuwbouw passend bij, en in overeenstemming met de oude gebouwen. Lunchtijd is hier tussen 14.00 en 17.00. Om 14.00 sluiten alle winkels en musea en wordt het in de horeca en op terrassen druk.

Wij zoeken een zonnig terrasje op op de Plaza Major, een mooi plein geheel omgeven door gebouwen en waaraan ook het gemeentehuis ligt.

Hoewel het heel de dag zonnig was, koelt het na vieren toch snel af.

Vanmorgen om 8.00 was het 2,3 graden buiten. De zon kwam om half tien en toen steeg de temperatuur gelijk een paar graden.

We hebben een Klooster bezocht, het Convento van Santa Clara. Het Klooster was eerder een kasteel en pas later een klooster. De eerste bouwsels stammen uit ong. 1350 na chr. Later is er bijgebouwd en herbouwd. Meerdere bouwstijlen bij elkaar geraapt, maar een heleboel nog in originele staat. Ook de Moren hebben hun bouwstijl neergezet, tevens ook een Arabisch badhuis. Het is een heel mooi klooster waar je alleen onder leiding binnen mag en alleen met een gids. Een groep die binnen mag bestaat uit ong. 8 personen, we hadden geluk en konden gelijk aansluiten. Foto's mogen absoluut niet gemaakt worden in het klooster. De tour is in dit seizoen alleen in het Spaans, maar de gids vertelde speciaal voor ons de belangrijkste wetenswaardigheden in het Frans. Er zijn prachtige originele muurschilderingen, maar ook een gipsboog vol kleuren en reliëffiguren , de boog is bij toeval ontdekt. De rondleiding duurde ongeveer een uur. Je bezoekt maar een deel van het klooster, want er wonen nog 6 nonnen. De Clarissen hebben nooit contact met de buitenwereld, ze volgen de mis die er elke zondag in de kloosterkapel is vanachter een tamelijk kleinmazig ijzeren hek. De H.Communie wordt de dames aangereikt via een luik. De complete geschiedenis van dit kasteel/klooster is te lezen op: https://www.patrimonionacional.es/visita/real-monasterio-de-santa-clara-de-tordesillas .

Na de rondleiding hebben we als lunch een broodje gegeten op het vandaag superdruk bezochte Plaza Major.

Terug op de camping zijn we met Bubbles naar een ander deel van de stad gelopen om brood voor het ontbijt van morgen te kopen. Vanavond hebben we heerlijk gegeten in het restaurant behorend bij de camping. Misschien wel het laatste diner buitenshuis voor dit jaar gezien de stijgende lijn in coronabesmettingen.

Morgen verder naar Frankrijk.

Godelive

Zo al een flink stuk opgeschoten met rijden. ?

Nellie

Zeer interessant verhaal, mooi om dit mee te maken en te delen. Fijne reis nog.