bubbles-najaar2021.reismee.nl

Fatima, Tomar en het stuwmeer van Odivelas

Maandag 25 oktober 2021:Vannacht was er tot 06.00 uur heel harde muziek van buiten de camping die slapen onmogelijk maakte. Dat maakte het besluit om niet nog een nacht te blijven makkelijk. We zijn naar Fatima gereden, een bedevaartsoord dat je blijkbaar gezien moet hebben. Heel veel parkeerplaats rondom de basiliek,

Weinig bezoekers, dus plek voor het uitzoeken. Er zijn zes plaatsen speciaal voor campers en die waren wel bezet.

Eigenlijk viel het geheel wat tegen. Een heel groot plein voor een mooie kerk, aan de zijkant van het plein is een overdekte ruimte voor een mis, die was er ook rond het middaguur. Je kon ergens kaarsen kopen en die dan weer in een massaruimte aansteken en neerzetten. Dat deden veel mensen dan ook, sommigen ontstaken meer dan 10 kaarsen. De Basiliek was eenvoudig, mooi en goed onderhouden. Er was heel duidelijk een looprichting in de basiliek, ervan afwijken was lastig.

Aan weerszijden van de basiliek is een soort zuilengalerij met geschilderde taferelen van de kruisweg.

Binnen een uur hadden we het wel gezien en zijn een broodje gaan eten in een zaakje in de buurt van de parkeerplaatsen. Daar kwamen we een Portugees tegen die sinds zijn tiende in Nederland woont, maar met vrouw een schoonzus nu even in Fatima was.

We zijn daarna doorgereden naar Tomar, naar een voormalige camping die nu beschikbaar is als overnachtingsplaats voor campers. Een heel mooie parkachtige plek, toen we aankwamen best druk bezet. We vonden een plek en later op de middag wisselden meer plekken van bewoner. Een van de gebouwtjes wordt overdag gebruikt als corona testlocatie.

We waren al eerder hier, Tomar is een leuk plaatsje en bezit een prachtige oude abdij.

Dinsdag 26 oktober 2021:De oude abdij hebben wij al eerder bezocht, deze keer even niet.Vanmorgen hebben we wat groenten gekocht in de gemeentelijke overdekte markt, vervolgens voor boodschappen naar de supermarkt.

Vanmiddag even naar het centrum en iets gedronken in het middeleeuwse restaurantje. Het restaurantje is in middeleeuwse stijl ingericht, de wijn kregen we geserveerd in aardewerk kelkjes, het personeel had mideleeuwse kleding aan.

Vlakbij de camperplaats is een vaccinatielocatie, daar was vanmorgen een lange file van mensen die gevaccineerd wilden worden, de aanbevolen onderlinge afstand werd even vergeten. Ook het parkeergedrag was niet volgens de regels, de “Policia” besteedde er een halve dag aan om parkeerbonnen uit te schrijven.

In het water bij de brug leven grote vissen die vanmorgen gevoerd werden door 2 oude dames. Een drukte van jewelste in het water, de vissen sprongen voor de hapjes. De aanwezige zwaan liet zich niet storen.

Op de camperplaats arriveerde een Duits echtpaar waarvan de vrouw helemaal van slag was dat er geen douche en toiletten beschikbaar waren, in het door haar gebruikte boekje (uit 2017) staat de plek als volwaardige camping.

Uiteindelijk besloot ze toch te blijven want ze wilde heel graag het oude klooster bezoeken.

Genoten van de zonnige dag en vanavond heerlijk gegeten in een lokaal restaurantje.

Woensdag 27 oktober 2021: Het kostte vanochtend door parkeergedrag even moeite om de camperplaats af te rijden, vervolgens zijn we naar een camping bij het stuwmeer van Odivelas gereden.

Het was best een lange rit door veranderend landschap. Eerst heuvelachtig met veel naaldbomen en olijfbomen, soms strakke rijen gesnoeide olijfbomen , na Santarem minder heuvelachtig en droog. In uiterwaarden van wat (meest droogstaande) rivieren veel rijstvelden, het leek erop dat veel rijst inmiddels geoogst was. Meer naar het zuiden soms maisvelden, maar heel veel naaldbomen op een soort duinen/duinzand.

Bij het verlaten van de tolweg wilde de automaat het kaartje niet lezen dus konden we niet betalen en ging de slagboom niet omhoog. Een medewerker op afstand heeft uiteindelijk, zij het moeizaam het probleem opgelost en 23 euro armer mochten we verder rijden. Over een erg slecht onderhouden weg en door een duidelijk landbouwgebied bereikten we camping Markadia, aan het stuwmeer van Odivelas. De eerste plek in Portugal die ons vroeg naar een geldig coronavaccinatiebewijs.

De camping ligt ver van de bewoonde wereld in een natuurgebied, maar is een prachtig mooie plek. Geen plaats afbakening en vrije plaatskeuze. Wel moet er minimaal 10 meter ruimte blijven tussen de kampeerders. Geen probleem in dit seizoen. We hebben een plekje met geweldig uitzicht over het stuwmeer. Het is een ernorm groot terrein. We zijn zeker niet de enige gasten, er staan meerdere Engelsen, een aantal Nederlanders, Portugezen en nog wat andere nationaliteiten.

Donderdag 28 oktober:Muisstil en aardedonker was het vannacht. Vanochtend in het zonnetje ontbeten, genietend van het mooie uitzicht over het meer. Een bijzondere plek; een hagedis kwam voorbij, de vogeltjes fluiten, de konijnen hollen rond, er vliegen wat vlindertjes en in het meer zitten vissen die regelmatig hoog boven het water springen.

Bubbles vond het blijkbaar ook wel leuk en is alleen aan de wandel gegaan. Uiteindelijk bleek zij in de buurt te lopen snuffelen, leek onze zoektocht naar haar nogal overdreven te vinden.

Een 81-jarige Engelse dame is vanmorgen in haar kampeerbusje vertrokken. Eerst naar Valencia in Spanje en van daaruit terug naar Engeland. Een krasse dame.

Vanmiddag dan een late lunch gegeten in het campingrestaurant waar je een geweldig uitzicht hebt over het stuwmeer. Daarna opgeruimd, er wordt voor de komende dagen veel regen en wind voorspeld.