bubbles-najaar2021.reismee.nl

Tavira

Woensdag 10 november 2021: Na het ontbijt hebben we opgeruimd. Alvorens te kunnen vertrekken moest de elektra afgekoppeld worden. De receptie bellen lukte niet, storing bij Vodafone bleek later, dus per fiets naar de receptie voor het verzoek elektra af te koppelen. Er kwam meteen een medewerker voor het afkoppelen van de elektra. Bij aankomst bij de receptie om te betalen waren we in 5 minuten klaar en had ik mijn acsi id kaartje weer terug. Prima georganiseerde camping, jammer van de overdaad aan schaduw in dit seizoen. We zijn we vanuit Olhao naar het 30 km verder gelegen Tavira gereden. In Tavira zijn we beland op een prachtige camperplaats: plek uitzoeken, registreren en klaars is kees. Nog voor we geinstalleerd zijn staan onze Duitse kennissen er ook. Zij installeren zich 2 paden verder. We maken een fietstocht door het dorp en doen boodschappen in een enorme supermarkt in de buurt. We komen al snel een aantal mensen tegen die we op eerdere campings deze reis ontmoet hebben. Wat is de wereld klein.

Donderdag 11 november 2021: Sint Maarten in Nederland en het startschot voor Carnaval, maar door corona weinig aktiviteiten in Nederland. Hier in Portugal niks te merken van alle gebeurtenissen in Nederland.

We zijn naar een ankerkerkhof in buurdorp Santa Luzia, plage Barril gefietst. Het laatste stukje kan alleen te voet of met een treintje bereikt worden. Het is een beschermd natuurgebied. Wij hebben het treintje genomen. Onderweg zagen we watervogels en heel veel bezige, erg snel bewegende krabjes die in holletjes in de modder lijken te wonen. Het ankerkerkhof bestaat uit een duinenveld vol zware ankers. De ankers werden ooit gebruikt om de visnetten vast te zetten in de zee, maar liggen nu weg te roesten. Er is een brede strook mooi wit zandstrand. Het is er niet druk, het is vandaag ook niet echt een strandtemperatuur. Na het bezoek aan het ankerkerkhof is het lunchtijd, een megatosti met koffie in een restaurantje stilt de honger. Nog kunnen genieten van de zon. Er stond sinds gisteren een gieter met water in de zon en vandaag laat in de middag was het water in de gieter lauwwarm, een mooie temperatuur om Bubbles mee te wassen. Bubbles zat vol zand van de vorige camping.

Zaterdag 13 november 2021:Gisteren was het weer tijd voor wat boodschappen en daarna een bezoekje aan het centrum van Tavira. Eerst naar de gemeentelijke overdekte markthal. Ze verkopen er groenten en vlees. Het was er niet druk. Een groots aangekondigde kookdemonstratie kon ook al niet veel publiek aantrekken. Tavira heeft op een heuvel een kasteelruÏne met een prima onderhouden tuin tussen de muren. We hebben gelezen dat Tavira 40 kerken heeft, 2 ervan liggen bij de kasteelruÏne, beide zijn tevens museum en kosten dus entreegeld. In een ander deel van het stadje ligt een erg oude kerk, vorige keer dat we er voorbij kwamen was er een begrafenis, nu stond de deur uitnodigend open. Blijkt er een dodewake te zijn. Er is een kapel bij de kerk waar je niet naar binnen mag, maar wel binnen kunt kijken. Heel bijzonder, alle beelden lijken wel aangeklede poppen. Er is een leuke kledingwinkel in de volgende straat, toch even binnen kijken. Ik heb er een leuk vest gekocht. Daarna hebben we nog een ijsje gegeten op het plein bij de oude brug. Bubbles was meegegaan in de fietstas bij Thieu. Toen we een ijsje zaten te eten was een jonge man zo onder de indruk van een hond in een fietstas dat hij meerdere foto’s heeft gemaakt. Toen we terug wilden fietsen naar de camperplaats bleek mijn fiets weer een lekke band te hebben, de 3e keer in 3 weken. Terug op de camperplaats heeft Thieu de fietsband weer geplakt, de vorige reparatie lekte weer. De diefstalbeveiliging bleek nog aan het gekochte vest te zitten, dus toen maar snel op Thieu’s fiets terug naar de winkel. Het alarm ging meteen af bij binnenkomst in de winkel en de verkoopster begreep onmiddellijk wat er fout was gegaan bij het afrekenen.

Vanmorgen was de fietsband weer leeg. Een stukje verder zat een dame met krulspelden in het haar voor de camper, ik wist niet dat krulspelden nog bestonden. Thieu heeft een nieuwe band gekocht in een fietsenwinkeltje en die gemonteerd met wat hulp van de Duitse Heinrich. Ik ben met Heinrichs vrouw Christa naar het megawinkelcentrum gegaan. Behalve een megasupermarkt zijn er heel veel andere winkels en een restauranthoek met diverse zelfbdieningsrestaurantjes, McDonalds stijl. Alles al versierd voor de kerst. Christa waande zich in het Paradijs. Ik ben voor de lunch terug gegaan naar de camper, Christa heeft nog urenlang rondgedoold in het centrum. Toen ze eindelijk terugkwam was het borreltijd.

Thieu en ik zijn gaan eten in de restauranthoek in het winkelcentrum, Je kunt er van alles krijgen, er is een Indiaas restaurantje, een visrestaurantje, iets met burgers etc. Wij aten bij een soort kip en vleesrestaurantje. Je bestelt je maaltijd, betaalt en vervolgens mag je salade samenstellen die dan voor je opgeschept wordt. Gegrilde kipfilet, salade, frietjes en een fles water, goedkoop, simpel en toch smakelijk. Er waren best veel eters. Alle tafeltjes stonden minimaal 2 meter uit elkaar.

Zondag 14 november 2021:Vanmorgen afscheid genomen van de Duitse Christa en Heinrich, zij reizen verder naar Spanje. Nu mijn fiets een nieuwe band heeft kunnen we weer ergens heen. In de Algarve loopt een fietsroute; de Ecovia de Litoral. We fietsten al een stukje van deze route in de buurt van Faro, nu nemen we het stuk van Tavira naar Cabanes de Tavira. Bubbles gaat mee in de fietstas. De route loopt langs de zoutpannen en door natuurpark Rio Formosa. Het is zondag en er zijn veel fietsers en wandelaars onderweg. Bubbles wordt bewonderd en gefotografeerd, een hele bezienswaardigheid in een fietstas opeens. We komen een Nederlands echtpaar tegen die op zoek zijn naar de Flamingo’s, maar die zijn er niet op dit stukje. In Cabanes de Tavira loopt een verhoogd wandelpad langs de waterkant van de lagune, er zijn meerdere restaurantjes. In het Vitamine Cafe bestellen we koffie, 2 wijn, 2 bier en een grote tosti. We zitten er naast een erg moeilijk lopende oude dame, zij blijkt een 78 jarige uit Ijsland die vroeger in Portugal werkte en nu haar oude dag slijt in deze streek, ze wordt vergezeld door een 83 jarige Deen die voor haar cigaretten en een krant heeft gehaald. Bij het afrekenen van de lunch betalen we minder dan 10 euro. We worden hier regelmatig verrast door de lage prijzen.

Op de terugweg zijn we nog naar een ander deel van de lagune gefietst, er staat een ruÏne van een fort, maar die is amper bereikbaar.

Terug op de camperplaats worden we onmiddellijk begroet door onze overbuurman, een Belg met een grote camper. Hij heeft op de heenweg ergens benzine getankt in plaats van diesel, gevolg: opgesleept naar een garage, tank leeggezogen ,filters verwisseld en tot zijn afgrijzen moest hij zowel de benzine als de diesel afrekenen.

Het zit de man niet mee, hij moet elk jaar met medische keuring zijn groot rijbewijs verlengen en dat kost geld, tevens is hij door de camperverzekering verplicht om een veiligheidssysteem aangesloten op een alarmcentrale te hebben, die werken ook niet voor niks. Hij wilde een derde coronavaccinatie voor vertrek naar Portugal, maar dat werd geweigerd, ook daarover is hij ontstemd.

Het is al dagen zonnig en wolkenloos, maar vandaag waait er een wat frisse wind en ruiken we af en toe de waterzuivering die een stuk verder ligt.

Maandag 15 november 2021:Vandaag de camper wat opgeruimd, even een mega Chinees koopjescentrum bezocht, het is een soort Action, maar dan 4x zo groot. Een nieuw badkamermatje gekocht. Vervolgens Bubbles opgehaald en naar het buurdorp gefietst voor de lunch. Een omelet en Tosti deze keer, wederom bij het Vitamine Café. Er waren nog meer eters op het terras. Daarna terug naar de camperplaats. Op de terugweg zagen we op een pleintje allerhande versieringen, geen idee waarom, maar wel leuk; er hing vanalles in de aanwezige bomen en de boomstammen waren versierd met haakwerkjes. Er stonden ook een paar zeepaardjes van schelpen.

Meestal staan we op een camping: meer ruimte om te staan en toiletten en douches. Deze keer een camperplaats vanwege de gunstige ligging bij het stadje. Douches zijn er wel, toiletten niet. In Portugal zijn er meerdere van deze camperplaatsen, allen zonder toiletten. Hoewel we een eigen toilet hebben is een echt toilet toch prettiger en dat vinden meer camperplaats gasten. De toiletten in het nabijgelegen winkelcentrum zijn dan ook een goed bezochte locatie.

Ben

Weer met plezier jullie avonturen gelezen. Weer is aangenamer dan bij ons. Wordt weer aardig fris en vochtig.