bubbles-najaar2021.reismee.nl

Olhao/Faro

Maandag 8 november 2021:Ondanks dat de camping in Fuseta in het dorp en bij de vissershaven ligt, was het doodstil vannacht. Vanmorgen was het duidelijk laagwater in de lagune, meer vogels te zien. Op de camping vliegen veel turkse tortels, ze maken veel lawaai. Voor tienen waren we van de camping af. In Portugal moeten we toch regelmatig cash betalen, betalen met pinpas is nog lang niet vanzelfsprekend, dus gelijk maar geld gehaald uit de ATM bij de camping. We zijn naar Camping Olhao gegaan, van daaruit kunnen we Faro bezoeken en we zullen er Duitsers ontmoeten die we eerder ook zagen. Een zeer vriendelijke receptiemedewerker schrijft ons in, we mogen een plek zoeken en dat melden bij de receptie, dan komt er een medewerker de elektra aansluiten. Wij krijgen een set toegangspasjes en zelfs Bubbles heeft voor het eerst in haar hondenleven een toegangspasje. De camping blijkt enorm groot, overal langs de paden staan overwinteraars, niet omdat er geen plek is, maar de paden hebben weinig schaduw, de echte plekken zijn zeer schaduwrijk. We rijden een rondje, en bellen dan de Duitsers. We blijken in hun buurt te zijn. We staan met 2 andere Nederlanders en een Duitse camper op een enorm veld wat in de zomer gereserveerd is voor tenten, de Duitse kennissen staan een veld verder. Het vreemde is, dat we deze Nederlanders eerder ontmoet hebben in Coimbra. De afstand tot de receptie blijkt 800 meter te zijn, de camping heeft 700 staanplaatsen, een echte megacamping dus. We zijn even naar het dorpscentrum van Olhao gefietst, het dorp heeft een oud centrum met smalle straatjes en oude huizen, sommigen kunnen wel renovatie of onderhoud gebruiken. In een van de kerken was een begrafenis bezig. Bij de grote, langgerekte jacht- en vissershaven liggen heel veel restaurantjes, er waren overal wel mensen op de terrassen, wat er gezellig uitzag. De gemeentelijk overdekte voedingswarenmarkt ligt ook bij die haven, de markt is elke dag tot 14.00 geopend.

Er staan meerdere betegelde bankjes bij de haven, allemaal met een afbeelding op tegels op de opstaande rugkant.

Er lopen apart van elkaar 2 sjofel uitziende oude dames rond met al hun bezittingen in een winkelkarretje, triest om te zien.

Dinsdag 9 november 2021: Vanmorgen voor half tien zon onder de luifel, alles warmt gelijk op. Er kwam een hele grote kudde geiten voorbij, net buiten de hekken van de camping; de buurhond wilde meelopen en de herder bekeek alles vanaf een afstandje. Na het ontbijt zijn we met de Christa en Heinrich, de Duitse kennissen naar Faro gefietst. Eigenlijk zouden we een taxi nemen, maar die leek wat prijzig. Heinrich had fietsnavigatie, en wij volgden. De rit ging over een nieuw aangelegd fietspad langs de zoutpannen, een interessante rit waarbij we ook watervogels en Flamingo’s zagen. Het fietspad loopt merendeels naast een spoorlijntje, maar opeens hield het pad op. Er stond een groot hek zodat we niet verder konden; (geld op??). Verder via een drukke weg. Ruim 1,5 uur nodig voor 18 km. In het kleine, leuke, oude centrum wilden we wel wat drinken na de fietsrit. Alleen drankjes bij een maaltijd, was de boodschap. We bedachten dat het lunchtijd was en bestelden een tonijnsalade. De salade was verrassend, tonijn met witte bonen in een sausje. Wel lekker.

Een wandeling door het stadje, daarna op weg naar een kerk met botten en schedels. Helaas ging de kerk pas later weer open voor bezichtiging en zijn we terug gefietst naar de camping. 32 km stonden bij thuiskomst op de fietscomputer.

Godelive

Bubbels een toeeganspas geinig. Inlijsten maar. ?