bubbles-najaar2021.reismee.nl

Castro Verde en Silves

Vrijdag 29 oktober 2021: De weersvoorspellingen zijn ronduit slecht, veel wind en veel regen voor de komende dagen. De camping aan het stuwmeer wordt bij veel regen modderig volgens de campingleiding. Dat en het feit dat de camping ver van de bewoonde wereld ligt heeft ons en een aantal anderen doen besluiten te verhuizen naar minder zanderige plekken in wat dichter bevolkte oorden. Een stel was zelfs van plan naar een plek 500 km verder te rijden.

Wij zijn 60 km zuidelijker naar de gemeentecamping gegaan in een rustig dorpje genaamd Castro Verde.

Toen we vertrokken was het droog en scheen af en toe de zon. Onderweg passeerden we maar een paar dorpjes, veel landbouw gerelateerde bedrijven, fruit boomgaarden zoals peren en perzikken en heel veel olijven. Zitten er in Nederland vaak veel meeuwen op pas geploegd land, hier zaten heel veel koereigers. Er was een stukje weg waar bijna alle bomen ontdaan waren van hun schors. De bomen zijn Kurkeiken, de schors wordt van de bomen gehaald en verwerkt tot kurkproducten.

Bijna alle huizen in de dorpjes zijn wit met gele accenten, ziet er leuk uit. We passeerden een man die 3 paarden naar een drinkplaats bracht om te drinken.

Op de camping zijn verhardde plaatsen, wel fijn bij nat weer. Er staan ook op deze camping meerdere nationaliteiten, de meesten op doorreis, een enkeling blijft heel de winter hier. Op een paar spetters na is het roog gebleven en de temperatuur was aangenaam. We hebben heel even een rondje gefietst door het dorpje. Het blijkt een halte te zijn op een pelgimsroute naar Santiago de Compostella. Een prachtig gedecoreerd kerkje is de stempelplaats voor de pelgrims. Er zijn schilderingen in de kerk die helemaal niks met religie te maken hebben, ze beelden de gevechten tijdens de slag bij Ourique van de eerste koning van Portugal uit.

Tegen de avond begon het harder te waaien en om 22.00 uur viel een flinke bui.

Zondag 31 oktober: Gisteren heeft het nagenoeg heel de dag geregend, toen het tegen de avond wat droger werd zijn we het uitgestorven dorpje ingelopen op zoek naar een restaurantje waar we wat konden eten. De 2 restaurantjes die open waren, waren volgeboekt, dus maar terug naar de camping en zelf gekookt.

De buitentemperatuur is overdag meer dan 20 graden en ‘s-nachts ruim 19 graden, veel te warm in de nacht.

Vanmorgen begon de dag droog, maar toen we ingepakt hadden viel er weer een bui.

We zijn 80 km naar het zuiden gereden door een sterk glooiend landschap zonder dorpjes en over een weg met zeer slecht wegdek. In een deel van het gebied worden citrusvruchten geteeld, mandarijnen, sinaasappels, citroenen, maar ook granaatappels.

We verblijven nu op een camperplaats in Silves, een leuk oud dorp met smalle straatjes en een fort op een heuvel.

Toen we aankwamen was het erg druk in de buurt van de rivier. De jaarlijkse kanotocht vanuit Portimao was bezig en bracht veel volk op straat.

De camperplaats is minder dan half vol, 90% van de gasten bestaat uit Nederlanders. Er zijn hier veel ooievaars, overdag zie je ze vliegen of hoor je ze klepperen, voor de nacht verblijven ze met zijn allen in een weiland net buiten het dorp. Er viel vandaag nu en dan een bui, we hebben wel nog even buiten kunnen zitten, de temperatuur was ruim 20 graden.

Maandag 1 november 2021:Vannacht bleef de buitentemperatuur 20 graden, beetje warm voor de nacht. Vanmorgen begon de dag bewolkt, maar tegen elven scheen de zon. Al fietsend kwamen we uit bij een markt met schoenen en kleding etc. Weinig klanten op de markt en de aangeboden produkten leken ons erg duur voor deze regio. Bij de naastgelegen begraafplaats was het druk, het is Allerheiligen, een algemene feestdag in Portugal, maar alle winkels zijn wel gewoon open. Op de begraafplaats staan een soort huisjes, het zijn familiegraven, er zijn ook individuele graven en een soort urnenmuur. Tegen vijven daalde de temperatuur en kregen we weer een fikse regenbui. Daarna een mooie zonsondergang.

We zijn vlakbij gaan eten in een kip restaurantje. Het restaurantje was best goed bezet, hun menu was eenvoudig. We aten salade, frietjes en kip piripiri, dronken een glas wijn en een liter water, koffie toe en betaalden 17 euro totaal. We begrijpen niet hoe men zo goedkoop een maal kan serveren.

Woensdag 3 november 2021: Dinsdag weer een wisselend weerbeeld, veel bewolking, in de morgen ook zon, een aangename temperatuur. Later in de middag veel bewolking en af en toe een fikse bui.

De vaste wintergasten op de camperplaats zijn merendeels 75+. Er is een heer van 91, een dame met partner van 83, een Iers echtpaar van 82. De Ier vindt de reis vanuit Ierland naar de Algarve te moeilijk worden en heeft besloten dat dit zijn laatste winter in Portugal zal zijn. Hij heeft een oude camper, maar ook een Citroën 2CV (Lelijke Eend), de lelijke eend wil hij verkopen in Portugal. Een Engels echtpaar is met hun camperbusje op deze plek in Silves gestrand met pech, ze kunnen pas half november terecht in de garage.

Een rondje door de oude straatjes van Silves gefietst, er zijn hier en daar leuke pleintjes. Elektriciteitskastjes voor de huizen zijn vaak voorzien van een klein schilderwerkje. Bij het gemeentehuis zaten en vlogen honderden zwaluwen, we zagen geen nesten. Later op de middag viel er weer een fikse bui.

We zijn gaan eten in een restaurantje waar we 2 jaar geleden een keer gegeten hebben. Ze hebben een erg goede kok, het smaakte weer heerlijk. Toen we aan het dessert begonnen kregen we een berichtje van een Duits echtpaar dat we een paar campings terug ontmoet hadden. Ze bleken een straat verder op een camperplek te staan.

Een ontmoeting aansluitend aan ons diner was snel geregeld en we hadden nog een heel gezellige avond met hen.

Vanmorgen scheen de zon uitbundig. We hebben opgeruimd en zijn op ons gemak naar Albufeira gereden. In dit seizoen is er maar 1 receptiemedewerker bij camping Albufeira, de administratieve afwikkeling bij aankomst kost bij deze camping elke eer weer veel tijd.; gevolg een rij wachtenden. Wij hadden nog geluk, er was maar 1 persoon voor ons aan de beurt bij de receptie, evenzeer waren we bijna een uur verder toen we eindelijk de camping konden oprijden. Het is al best druk op de camping, nationaliteiten uit heel west Europa, ook veel Engelsen. De Engelsen hebben bijna allemaal een nieuwe nummerplaat zonder Eu-symbool, sommigen hebben het eu-symbool afgeplakt. Veel van de aanwezigen zijn duidelijk van plan langere tijd hier te blijven.

De zon en wolken wisselden elkaar af en er stond veel wind. Een was gedraaid en die was na ophangen na 2 uur al bijna droog. Het was niet echt warm vandaag en na vijven koelde het al snel flink af naar 12 graden nu.

Ben

Weer een leuk verhaal over jullie belevenissen.

Nellie van Lumig

Fijn reisverhaal